Hur du orkar hela arbetsdagen med hjälp av raster

Under en arbetsdag behöver du avbrott från arbetsuppgifterna för att orka vara på topp, och du har rätt till fler avbrott än bara lunchrasten. Men vad finns det för olika slags pauser och vad kan du göra för att utnyttja dom till max? Om du pausar på rätt sätt håller du energin uppe hela dagen och slipper dippar.

 

Den lite längre rasten

En rast är något som inte räknas som arbetstid och som du har rätt till minst var femte timme. Vanligtvis är den här typen av rast något som din arbetsgivare schemalägger så att du vet när och hur länge du ska ta den. Generellt brukar det vara en förmiddagsrast, lunch och eftermiddagsfika, men det kan vara olika på olika arbetsplatser. Rasterna är ett bra tillfälle att få i sig mellanmål för att kunna stå sig till de större måltiderna lunch och middag. Ät något som håller blodsockernivåerna under kontroll som exempelvis en smoothie, avokado med keso eller grönsaksstavar med hummus. Eftersom rast inte räknas som arbetstid är det nu du ska passa på att byta miljö då du inte är bunden till att stanna på plats. Ta en kort promenad runt kvarteret eller gå ut och sätt dig på en parkbänk och njut av solen. Sitter du vid en dator hela dagarna kan det vara skönt att snacka av sig med kollegorna om annat än bara jobb, en rast tillsammans kan stärka er gemenskap.

 

Pausen som hjälper hjärnan att hålla fokus

En paus är något som sker på arbetstid och du får inte lämna arbetsplatsen. Det är något du har rätt till, men det sker under eget ansvar. Det är alltså tillåtet att då och då slappna av i ett par minuter för att sedan komma tillbaka med ny och färsk energi. På ett kontor kan det kännas dumt om du för en stund inte har blicken fäst vid datorn och faktiskt blundar ett par minuter, men det är tillåtet och något vi alla behöver. Passa på att sträcka på dig, röra dig och avlasta kroppen från din vanliga ställning – det ger mer energi än vad du tror. Att ta en paus en gång i timmen är att rekommendera, men finns inte möjlighet för detta är en riktlinje ca. 4 gånger per dag. För att behålla koncentrationen och slippa den där eftermiddagsdippen så kan du på dina pauser passa på att äta något mindre mellanmål. Bra att ha vid skrivbordet är bland annat bananer, nötter, riskakor eller rawbars. Det mättar snabbt och håller humöret under kontroll. Äter du på eftermiddagen kan du också stå dig längre om middagen dröjer.