Lunchen kan påverka din aktivitet

Ska du köra yoga, styrketräna eller kanske gå på AW efter jobbet? Då bör du ha framförhållning och tänka till en extra gång när det gäller vad du stoppar i dig under dagen, inte bara precis innan.

 

Styrketräna

Ska du styrketräna efter jobbet så kan du med fördel äta en vanlig måltid à la tallriksmodellen till lunch, men en lite större mängd kolhydrater så som ris, pasta eller potatis än vanligt. Fett och fibrer kan du hålla på en lägre nivå då dessa lämnar magsäcken långsamt och kan ge magbesvär under träningen. Detta gäller i de fall du äter sen lunch och/eller tränar tidigt på dagen. Det är också viktigt att fylla på med energi en till två timmar innan passet. Då kan du med fördel äta ett mellanmål med fokus på kolhydrater.

 

Yoga

Att yoga går hand i hand med en hälsosam kost är inte något nytt. Men detta betyder inte att du bara ska käka sallad till lunch om du ska klara ett yogapass på kvällen. Börja med att välja en bra proteinkälla så som fisk, kyckling, ägg eller bönor. Protein gör att du står dig länge på eftermiddagen och står lättare emot sötsug. Du kan sen komplettera med grönt. När du ska köra yoga kan det vara skönt att inte vara för full i magen, men försök ändå få i dig något lätt mellanmål innan träningen.

 

AW

Om du ska gå på AW efter jobbet och har tänkt att ta några glas, så kan det vara en bra idé att tänka på vad du äter under dagen. Konstigt nog så förknippas ofta salta saker som chips och pommes med alkohol, när det är just sånt du bör undvika. Detta eftersom salt, liksom alkohol, är uttorkande för kroppen. Resultat blir då att du torkar ut kroppen med både alkohol och salt vilket kan resultera i rejäl huvudvärk dagen efter. Så ät hellre en vanlig hederlig lunch utan för mycket salt. Det kan även här vara bra att lägga till ett mellanmål innan arbetsdagen är slut. Att du bör äta rejält innan du ska dricka alkohol är dock en seglivad myt. Det gör dig nämligen inte mindre berusad, men det tar längre tid för alkoholen att nå kroppens system om du är mätt när du dricker.