Hur du vilar för kroppens välmående

Det behöver inte ens vara stressigt på jobbet för att vi snabbt ska glömma bort hur vi sitter i kontorsstolen. Att lyfta blicken, variera sittställning och stretcha är några tips på hur du får kroppen att orka en hel dag, och i långa loppet, ett helt liv.

 

Ergonomi är när man anpassar arbetet efter människan för att inte slita ut kroppen. Det handlar om hur vi sitter, hur vi lyfter saker och hur vår kroppshållning ser ut i olika situationer. Att sitta still vid ett skrivbord varje dag är inte särskilt ergonomiskt. Även fast du kanske har en kontorsstol, tangentbord och skrivbord som är ergonomiskt utformat så är en stillasittande position inte bra för kroppen då det faktiskt inte finns någon ultimat arbetsställning. Ensidigt arbete kan orsaka överbelastning och värk i våra leder och muskler. Våra kroppar är faktiskt gjorda för att röra på sig och det är viktigt med variation. Att då och då ta en paus för att röra sig är väsentligt för kroppens välmående. Vi behöver skifta mellan att sitta still, röra på oss och att belasta kroppen på olika sätt. Även återhämtning är en viktig del.

 

Ergonomiska pauser

Det finns flera sätt att få din kropp att må bättre även fast du har ett ensidigt arbete. Att ta små korta avbrott där du gör något annat för en stund får din kropp att jubla även fast det kan tyckas vara en liten grej. Känner du av att du har suttit stilla för länge – ta ett varv runt kontoret eller kanske unna dig en kopp kaffe – promenaden till fikarummet är alldeles lagom för att din kropp ska få lite variation. Om du har ett höj- och sänkbart skrivbord – utnyttja det! Försök att variera dig så mycket som möjligt under dagens gång. Är du stressad är det än viktigare att du tar två minuter och sträcker på kroppen. Du kan till och med stretcha sittandes i din stol. Rör på nacken, sträck på armarna och rör på benen.

 

Om du tar dessa små välbehövliga pauser och låter kroppen vila från sin annars vanliga sittställning kommer du att orka dagen mycket bättre och arbeta mycket effektivare. Ett bra tips kan vara att sätta ett alarm en gång i timmen där du helt enkelt gör något annat för en stund.