Detta bör du äta för att prestera bättre på jobbet

Vad händer egentligen i kroppen när vi äter olika livsmedel? Finns det mat som är optimal att äta för att kunna koncentrera sig på jobbet? Eller extra bra om man utför kroppsarbete om dagarna? Svaret är ja på båda, och här kan du läsa om vilka livsmedlen är.

 

Äta för att hålla fokus

En hälsosam kost bidrar inte bara till att förebygga sjukdomar och att hålla vikten, den kan även bidra till att koncentrationen och minnet fungerar bättre. För att främja hjärnans kapacitet bör du äta mat som till exempel fisk, avokado, fullkornsprodukter, nötter, yoghurt och choklad.

 

Fisk

Fettsyrorna omega-3 som du får genom fisk är bra för det centrala nervsystemet. Lax, tonfisk och makrill innehåller särskilt höga nivåer av omega-3 och man drar bäst nytta av dessa om fisken äts grillad, rökt eller ugnsstekt.

 

Avokado

Genom sina enkelomättade fetter bidrar avokado till att förbättra kommunikationen hos nervcellerna. Artärerna renas också, vilket gör att hjärtat pumpar runt blodet ordentligt i kroppen. Detta gör att hjärnan får bra med syre och att ditt minne och koncentration främjas.

 

Yoghurt

Yoghurt innehåller en antioxidant som heter tyrosin. Denna antioxidant är uppiggande eftersom den hjälper till att producera signalsubstanser som förbättrar minnet och uppmärksamheten.

 

Äta för att få mer kraft

Arbetar du hårt fysiskt om dagarna? Då ska du tänka på att planera – ha alltid mellanmål nära till hands och var noga med att aldrig hoppa över måltider. En varierad kost är alltid det bästa men det finns vissa livsmedel som du bör äta under dagen för att få extra kraft.

 

Pasta, potatis och bröd

Har du ett fysiskt jobb så behöver du inte snåla med kolhydraterna, du behöver nämligen all den energi som kolhydrater ger, för att orka hela dagen. Men ät dig inte proppmätt – då riskerar du blodsockerfall efter lunchen.

 

Frukt

Ät mycket frukt! Frukt ger bra med energi och är lätt att ha till hands när du känner att orken börjar avtar. Att äta 3–5 frukter om dagen rekommenderas av Livsmedelsverket i deras rapport Bra mat på jobbet.

 

Protein

För att upprätthålla muskelmassan är protein ett måste. En mix mellan protein från djurriket (kött, ost, mjölk) och protein från växtriket (bönor, linser) är det allra bästa. En bra tumregel är att få in protein i alla måltider. Ät till exempel keso eller drick ett glas mjölk tillsammans med frukten.