Ta fler pauser och få mer gjort på jobbet

Idag är många stressade och vill hinna med så mycket som möjligt på en och samma gång, men att strunta i fikarasterna och att jobba in lunchen är något du inte bör göra. Du förstör för dig själv och behöver faktiskt fler pauser än så. Att mikropausa kan göra att du orkar mycket mer och presterar bättre på din arbetsplats.

Att ta små pauser från arbetet är viktigt för att orka med en hel arbetsdag. Det finns flera studier som visar vikten av att ta en kort paus för att kunna prestera under hela dagen. En så kallad mikropaus är att tänka på något annat än jobbet en stund, för att sedan kunna komma tillbaka med ny energi. Att mikropausa är bra för kreativiteten, fokuset och för ditt välmående. Man kan säga att koncentrationen är likt en muskel, den behöver vila och bör inte överarbetas.

 

Vad gör man under en mikropaus?

Alla behöver återhämtning, dock på olika sätt. Du får helt enkelt testa dig fram vad som funkar för dig. Vissa mår bra av att få sitta ifred en liten stund och bara fokusera på andningen medans andra vill snacka lite med en kollega. Tänk på att du behöver komma ifrån skärmen en stund, även din mobiltelefon. Passa på att ta en kort promenad, sträcka på dig eller slut ögonen en stund.

 

Hur ofta bör man mikropausa?

Om du har det intensivt och stressigt på jobbet bör du mikropausa ofta, även fast det känns ineffektivt att lägga ifrån sig det där arbetet som bara måste bli klart i tid. Det är snarare bättre att komma ifrån en stund för att få ny färsk energi. En riktlinje du kan följa är att ta en paus en gång i timmen som varar i ca. 3–5 minuter. Känns det stressigt kan du försöka planera in dina pauser mellan olika slags uppgifter så att du slipper avbryta något speciellt du håller på med. Har du inte möjlighet för pauser en gång i timmen kan du försöka tänka att du behöver ca. 4 stycken mikropauser under en dag – plus din lunch och vanliga kafferaster.