Våga yoga

Alla yogapass är inte 90 minuter. På lunchen kan du droppa in på ett kortare pass som ger långvarig effekt!

 

Yoga är ofta en vattendelare, antingen blir man som besatt och titulerar sig gärna ”yogi” eller så känner man starkt att det där med ”stretching” inte är ens grej. Vi är glada att kunna meddela att det finns mer än en yogaform, faktiskt nästan lika många som det finns personlighetstyper, vilket betyder att det finns en yoga för alla. Vi har testat de flesta och här listar vi våra fyra favoriter:

 

Ashtanga yoga: den som inte lämnar det här passet drypande av svett har helt enkelt inte ansträngt sig tillräckligt hårt. Ashtangan är lätt topp tre mest fysiskt krävande yogaformerna. Här utför du ett visst antal positioner i en bestämd ordning, där andningen synkroniseras med rörelserna i ett flöde, så kallad vinyasa.

 

Restorative yoga: props gone wild! Här använder du dig av bolster, filtar, kuddar och block så att yogasalen ser ut som stökigt barnrum. Genom att vila och meditera en lång stund i ett fåtal positioner så återhämtar sig kroppen på ett helt ofattbart sätt. Efter ett pass känns det som att du sovit en hel natt. Utmaningen blir att kunna slappna av och varva ner.

 

Acroyoga: en helt crazy yogaform för den som söker övertygelsen om att yoga är fysiskt. Acroyoga är en blandning av yoga, akrobatik och thaimassage med övningar som genomförs i par eller grupp. Så utmana dig själv genom att maxa rörlighet och kroppskontakt.

 

Yin yoga: ja, här har du faktiskt stretchingen. Yin betyder vila och i den här yogaformen låter du stillheten och trycket i statiska och passiva övningar ge bindväven en rejäl djupmassage. Varje position hålls i 3-5 minuter och stort fokus läggs på höfter och ländrygg. Passar alla och är särskilt bra för dig som är stel och stressad.

 

Tips! Utse dig själv till kontorets egen yogi och håll effektiva 30-minuterspass en lunch i veckan.