Fine dining åt folket på Pubologi

PUBOLOGI | RESTAURANG | STOCKHOLM

Bland Gamla stans turiststråk, souveniraffärer och griffeltavlor som skriker billig à la carte ligger en restaurang som sticker ut: Pubologi. Med sina rötter i pubvärldens gastronomi så har restaurangen utvecklats och kommit till sin rätt genom ett levande, kulinariskt koncept av allt mellan hemmabryggd öl och eleganta rätter. Restaurangen är en av få i Stockholm som kan gå under epiteten Gastropub – ett epitet de förtjänar med råge!

Pubologi är en av fem syskonkrogar som alla bor i samma kvarter längs de historiska stockholmsgatorna. Här ska man kunna käka bra och experimentell mat utan att spendera en hel månadslön, menar restaurangchefen Sara Kalin, som berättar om Pubologis stora ambitioner och lekfullhet i pubmaten du aldrig har smakat förut.

Precis när Sara Kalin svarar på telefon så är hon mitt uppe i menyupplagningen, det vill säga att hon och kollegorna sätter avsmakningsmenyn för de kommande veckorna. Som februaris kyliga men lika friska vindar, så följer maten samma tema – menyn kallas för Kung Bore. Med inlagda fläderblommor och fläderbär, färsk skreitorsk och skaldjur följer Pubologis à la carte årstiden med minutiös precision.
– Just nu serverar vi en femrätters-meny. Den börjar lite lätt och elegant, bland annat med friterad brysselkål – en typiskt vinterråvara! Sedan trappas det upp, och slutar med en rejäl varmrätt och en riktigt god dessert, berättar Sara.

Historiska kvarter huserar innovativ krogkoncern

Pubologi är en av fem krogar i samma koncern som tillsammans utgör ett Gastrokvarter i Gamla stan. Koncernen går vid namn Leijontornet, precis som byggnaden heter, och har hetat historiskt. I kvarteret har det under årens tidevarv funnits en Michelin-restaurang, ett medeltida vakttorn – och en gömd silverskatt från 1700-talet, Loheskatten – Sveriges största silverskatt någonsin!

Att kvarteret bär på märkligt mycket historia och samtidigt andas framtid och kulinarisk innovation är kanske det som gör just de här restaurangerna så spännande. De fem koncern-krogarna Tweed (cocktailbar), Djuret (restaurang), The Burgundy (vinbar), Flickan (restaurang) och Pubologi jobbar hårt för att bygga ny historia – särskilt när du kan få en hel kulinarisk berättelse på bara en kväll genom att ta en snurr runt kvarteret, och prova krogarnas olika utbud. Som gäst på krogarna är utgångspunkten att det ska finnas något för alla, vare sig du är köttfantast, en riktig vinnörd eller bara gillar mysiga atmosfärer – den sistnämnda ett särskilt starkt faktum på Pubologi med sitt New York-esqua långbord och sin pub-mysiga, mörka interiör.

 

På Pubologi skapar drycken en förhöjd upplevelse

Utöver matlagning så ligger drycken nära hjärtat för alla syskonrestauranger, även för Pubologi. Till exempel har restaurangen samarbetat länge med stockholmsbryggeriet Pang Pang bryggeri. Tillsammans med bryggeriet har Pubologi och de fyra andra krogarna tagit fram en unik öl för varje ställe. På alla ställena är drycken en lika viktig del av den kulinariska upplevelsen som maten, menar Sara, som intresserar sig för det mesta i matväg.

– Själv har jag jobbat mycket med vin, och började här som sommelier. Det är nog svårt att jobba uteslutande med det ena eller andra. Det kan låta banalt, men varje krögare vet att kombinationen alltid förhöjer upplevelsen, säger Sara.

 

Kul, aktuell och innovativ matlagning – så ser framtiden ut!

Krogvärlden i Stockholm boomar just nu, enligt Sara, och nya krogar slår upp dörrarna varje dag i takt med att antalet gourméer och gourmander växer. För en krog som Pubologi handlar det hela tiden om att vara aktuell, ha öga för vad som är kul och nytt inom mat och aldrig sluta utvecklas. Själv spenderar Sara en stor del, för att inte säga hela, sin lön på att testa nya restauranger och ny mat – ett måste för en restaurangchef!

Inför det kommande året väntar fler innovationer med idésprutan och krögaren bakom rodret, Daniel Crespi: Pubologi ska fortsätta ge Fine Dining åt folket och samtidigt våga vara annorlunda genom att experimentera och behålla skaparglädjen. Inför just den här helgen väntar en fullbokad lokal, berättar Sara upprymt, som de flesta andra helger. Att gång på gång få förmedla mat och dryck till intresserade gäster är det bästa hon vet, och driver henne till att sätta upp menyns skådespel för pub-publiken sex dagar i veckan.

 

Läs mer om Pubologi, och Leijontornets fyra andra krogar här!