Spring dig smartare

Frisk luft och motion stärker hjärnan och minskar stress.

 

Det är inte din hjärna som styr dig, det är du som styr din hjärna. Motion är bra för hjärnan på alla sätt. Du blir mer stresstålig, får bättre allmänhälsa, förbättrat minne, ökad kreativitet och blir mer intelligent i största allmänhet. Anders Hansen som är läkare, föreläsare och författare på ämnet hälsa och hjärnan har skrivit boken Hjärnstark. Boken tipsar om hur du tränar din hjärna med motion, bland annat inom områdena koncentration, minne och kreativitet – och vi listar några nedan.

 

3 träningstips för bättre koncentration

  • Spring till lunchstället och skippa promenaden för att komma upp 70-75% av din maxpuls.
  • Träna på morgonen eller förmiddagen så att effekten håller i sig under arbetsdagen.
  • Du behöver inte springa länge eller långt – 20-30 minuter räcker! Gör det regelbundet så får du de riktigt fina effekterna på koncentrationen på lång sikt.

 

3 träningstips för bättre minne

  • Bäst effekt på minnet får du om du varvar konditionsträning med styrketräning. Träna regelbundet, inte i punktinsatser.
  • Ansträng dig inte för mycket. En promenad eller lättare löpning i 30 minuter räcker.
  • Träna under eller precis innan inlärningen av, till exempel, en presentation för att minnas maximalt.

3 träningstips för ökad kreativitet

  • Det allra bästa är att springa eller att få upp pulsen på samma nivå på annat sätt. Att promenera ger effekt, men inte lika stor.
  • Spring i minst 20-30 minuter. Effekten på kreativiteten kommer efteråt och sitter i cirka två timmar.
  • Ta inte ut dig totalt. Kreativiteten blir sämre i flera timmar efter träningen. Däremot inte på sikt. Så beroende på vilken typ av jobb du har kan du träna hårdare på lunchen.

 

Om du av någon anledning inte vill eller kan springa på lunchen – ta en rask promenad. Det är bättre än ingenting. En daglig promenad gör enorm skillnad för din hälsa. Studier visar att en snabb promenad 5 dagar i veckan minskar risken för demens med hela 40 %. Med den vetskapen är det väl svårt att motivera varför man inte skulle investera i den tiden.

 

Om du vill ha fler spännande tips och kunskap om motion kopplat till hjärnan – läs hela boken Hjärnstark av Anders Hansen.